Sep 3, 2010

Kaip pavadinsi, (ne)pagadinsi



"Jei rožę pavadinsi kitu vardu, ar ji kvepės mažiau?" Ne, brangus Romeo, jei rožę pavadinsi šiknarože, ji nekvepės mažiau, tiesiog bus mažiau norinčių ją pauostyti. Ir dar: ar jums niekada nekilo klausimas, kodėl po antrojo pasaulinio karo tiek nedaug berniukų su vardų Adolfas? Tada spėkite, kokiai partijai galėjo priklausyti indų politikas Adolf Lu Hitler Marak (g. 1949 m.)?

Taigi, pavadinimas reiškia daug. Viskam, ką atpažįstame, iš karto suteikiame vardą. Nepavadintų dalykų paprasčiausiai nėra mūsų smegenų kataloguose. "Nesąmonė", "be pavadinimo" ir "nesuprantu, kas tai yra" -taipogi pavadinimai to, kas nėra aišku ar pirmą kartą matoma.


Pavadinimo vertę itin gerai supranta verslininkai ir pardavėjai.


Alus yra alus

Pradėkime nuo tradicinio turgaus. Čia vyrauja bendriniai daiktų pavadinimai: mėsa, pomidorai, obuoliai, arbūzai, bulvės. Šitaip ant prekystalio esantys produktai kalba patys už save.
Tai, kas galioja turguje, ne visada veikia šiuolaikinėje
, įvairiomis prekėmis prisotintoje, rinkoje, kur produktai kalba apie ką tik nori, bet ne apie save. Todėl reklama ir prekių ženklinimas (tas bjaurus žodis - "brandingas") - didelis verslas. Tie, kas gamina ir pardavinėja paprastus daiktus, kaip dildelę vertę turinčius daiktus, kreipiasi į reklamos agentūras, kad jos sukurtų daikto pavadinimą ir padėtų pranešti apie jį, kad žmonės matytų jame vertę. Tada paaiškėja, kad mėsa ne visada yra mėsa, telefonas ne visada yra telefonas ir alus ne visada yra alus.

Geras pavadinimas
Ar pradedi verslą ar kuri naują produktą, paslaugą - visų pirma, turi išsiaiškinti kas tai, kam tai skirta ir koks "viso to" pavadinimas. Ir pavadinti savo prekę turi taip, kad niekas nesumaišytų su kitom, kad vos ištarus tą vardą taptų aišku, jog kalbama apie tavo prekę ar paslaugą, kad žmonės atsimintų šį pavadinimą ir norėtų jo kaip Mikė medaus.

Todėl geras pavadinimas turi būti aiškiai sakantis apie daiktą, kurį jis pavadina. Tačiau nebūtinai ir, toli gražu, ne tik tai. Štai pavyzdys: trys didelės telekomunikacijų bendrovės
Lietuvoje, iš kurių dvi savo pavadinime naudoja nuorodą verslo stritį - "tel" (Omnitel ir Tele2), bet vienos bendrovės (Bitė) pavadinime nėra "tel" ir tame nėra nieko smerktino. Sakyčiau, kaip tik - kur du pešasi, trečias laimi.

Geras pavadinimas yra žaismingas, bet ne "supuvęs" savo prasmėmis.
"Žaismingas", kai turi kelias, tikslingai parinktas prasmes; "nesupuvęs" - nenuvalkiotas, nesusikompromitavęs, geras asociacijas turintis pavadinimas; galima sakyti, šviežias. Kiekvienas žodis turi savo prasmių ir asociacijų lauką (tai apie ką rašiau įžangoje), kuris gali keistis priklausomai nuo jį skaitančiojo mentaliteto, tautybės, regiono ir kultūrinių bruožų. Tai, ką sodininkas perskaito žodyje "kibiras", gali skirtis nuo to, ką čia mato auto-mechanikas. Todėl kuriant pavadinimus labai svarbu numatyti galimus jo supratimo būdus.
Geras pavadinimas yra gražus. Dar nepriėję prie logotipo dizaino turime įvertinti kelis jo aspektus. Jei sugalvojote pavadinimą, kuris geras savo prasmėmis ir aiškiai nurodo į daiktą, paklauskite savęs:

- Ar jis ne per ilgas? (sunku pasakyti koks ilgis yra optimalus, bet jei galima iš pavadinimo išimti nereikalingas raides, nuo to jis netaps blogesniu)
- Ar jis ritmingas? (pavyzdžiui: "Cinamonas" yra ritmingas, nes kas antras skiemuo prasideda -na. "Adidas" irgi turi tam tikrą A ir D raidžių ritmą.)
- Ar jis paprastas? ( pavadinimas "dukart du" yra paprastas, o "penkikart aštuonios šimtosios" - sudėtingas. You know what I mean.)


Jei taip, pavadinimas nepagadins daikto. ;)

No comments:

Post a Comment